PRÍPAD 51

Pravidlo 11, Na vetre z rovnakých bokov, v krytí
Pravidlo 43.1(a), Zbavenie viny

Protestná komisia musí rozhodnúť, že lode boli zbavené viny v čase príhody, keď boli prinútené porušiť pravidlo v dôsledku toho, že iná loď porušila pravidlo.

Skutočnosti

Nákres ukazuje trasy štyroch veľkých lodí približne tridsať sekúnd pred ich štartovým znamením do pätnástich sekúnd pred ním. V pozícii 2 bola MW prinútená odpadnúť, aby sa vyhla kolízii s W, a skoro ihneď nato ML a L boli tiež prinútené odpadnúť, aby sa vyhli lodi v návetrí. Nedošlo k dotyku medzi žiadnymi loďami. Ak by W kormidlovala takým smerom, aby dávala prednosť, tak by preťala štartovú čiaru pred svojím štartovým znamením. Každá záveterná loď volala na loď v návetrí a každá protestovala na loď či lode vo svojom návetrí.

Protestná komisia diskvalifikovala W, MW a ML a zdôvodnila svoj postup ohľadne prostredných lodí tak, že uviedla, že „ak by to neurobila, obmedzilo by to účinnosť pravidla 11, pretože všetky lode okrem najviac náveternej by boli imúnne voči diskvalifikácii“. Obe MW aj ML sa odvolali.

Rozhodnutie

Obom odvolaniam sa vyhovuje. MW a ML sa má vrátiť umiestnenie. Obe lode volaním preukázali snahu vyhnúť sa vynútenému odpadnutiu a žiadna neodpadla predtým, ako bola donútená tak urobiť, aby sa vyhla dotyku s loďou vo svojom bezprostrednom návetrí. Pravidlo 14 požaduje od nich, aby sa vyhýbali dotyku „ak je to rozumne možné“, a oni tomuto pravidlu vyhoveli. Každá z nich porušila pravidlo 11, ale každá z nich bola k tomu prinútená, pretože W porušila pravidlo 11. Preto má každá z nich bola zbavená viny podľa pravidla 43.1(a) v čase príhody.

USA 1950/37