PRÍPAD 52
Pravidlo 16.1, Zmena smeru
Pravidlo 16.1 neobmedzuje smer lode, ktorá dáva prednosť. Manévrovanie za účelom odvedenia druhej lode od štartovej čiary nie nevyhnutne porušuje toto pravidlo.
Skutočnosti
Pred štartovým znamením dve lode A a B plachtili na bočnom vetre smerom od štartovej čiary. A plávala rýchlejšie, minula B a bola celkom vpredu v pozícii 3. V pozícii 4 A vyostrila na ostro proti vetru s úmyslom obrátiť naspäť k čiare, ale zistila, že B tiež vyostrila a dostala sa do takého postavenia, že keby A obrátila, nastala by ihneď kolízia. A potom odpadla aby prehodila, ale zistila, že aj B odpadla do pozície, v ktorej by prehodenie znova zapríčinilo kolíziu. Nakoniec B prehodila a zamierila k štartovej čiare, ponechajúc A značne vzadu.
A protestovala na B podľa pravidla 16.1 tvrdiac, že jej prekážala počas dávania prednosti. Protestná komisia diskvalifikovala B, ktorá sa odvolala a trvala na tom, že jej sporné manévre sú legitímnym prostriedkom pre odvedenie pretekára od štartovej čiary.
Rozhodnutie
Odvolaniu B sa vyhovuje. Vracia sa jej umiestnenie. Činnosti B predstavujú klasický manéver v dvojboji a v pretekoch družstiev, používaných na získanie výhodnej pozície na štarte vzhľadom na druhého pretekára. Podstatným bodom je, že pravidlo 16.1 platí len pre loď s právom plavby, ktorou B v pozíciách 3 a 4 nebola.
V pozícii 4 B ako náveterná loď musela dávať prednosť podľa pravidla 11, ale A nemohla obrátiť bez porušenia pravidla 13. V pozícii 5 sa B stala záveternou loďou s právom plavby podľa pravidla 11. Keby A prehodila na vietor sprava, podliehala by A pravidlu 15 a ak by zmenila smer potom, ako bola na vetre sprava, pravidlu 16.1. Skutočnosti ukazujú, že žiadna loď neporušila žiadne pravidlo.
USA 1955/63