PRÍPAD 11

Definícia, Prekážka
Pravidlo 14, Vyhýbanie sa dotyku
Pravidlo 19.2(b), Miesto na minutie prekážky: Poskytnutie miesta pri prekážke
Pravidlo 20.1, Miesto na obrat pri prekážke: Volanie
Pravidlo 43, Zbavenie viny

Keď sú lode v krytí pri prekážke, vrátane prípadu, keď je prekážkou loď s právom plavby, vonkajšia loď musí dať vnútornej lodi miesto medzi ňou a prekážkou.

Skutočnosti

PW a PL na vetre zľava, ostro proti vetru v krytí, blížili sa k S na úseku trate proti vetru. PL mohla bezpečne preplávať za kormou S. PW na kolíznom kurze s S volala na PL o miesto na preplávanie za kormou S, keď boli PW a PL asi tri dĺžky lode od S. PL ignorovala volanie a udržiavala svoj smer. Keď PW odpadla, aby sa vyhla S, došlo k malému dotyku bokov medzi ňou a PL bez škody či zranenia. PW protestovala podľa pravidla 19.2(b).

Protestná komisia bola toho názoru, že pravidlo 19.2(b) neplatilo, a uviedla, že PW mohla jednoducho dať prednosť obratom do návetria na voľnú vodu, a že tak mala urobiť. PW bola diskvalifikovaná podľa pravidla 11 a odvolala sa.

Rozhodnutie

S bola prekážkou pre PW a PL, pretože obe PW aj PL by potrebovali podstatne zmeniť smer, ak by plachtili priamo k S a boli jednu dĺžku lode od nej, a pretože by jej obe museli dávať prednosť podľa pravidla 10 (pozri definíciu Prekážka). Podľa pravidla 19.2(a) mala PL právo, ako loď s právom plavby, minúť prekážku ľubovoľným bokom. Zvolila si minúť S v závetrí. Preto podľa pravidla 19.2(b) mala PW právo na miesto medzi PL a kormou S. PL nedala PW to miesto, takže PL porušila pravidlo 19.2(b). PL podliehala pravidlu 14, ale keďže mala právo plavby oproti PW a nebola spôsobená škoda ani zranenie, bola zbavená viny podľa pravidla 43.1(c) pre porušenie toho pravidla.

PW nemohla vedieť, že PL jej nedá dostatok miesta, až kým sa nedostala medzi S a PL. PW porušila pravidlo 11, ale, pretože plachtila v rámci miesta, na ktoré mala právo podľa pravidla 19.2(b), bola zbavená viny podľa pravidla 43.1(b).

Keď bolo jasné, že PL nedáva miesto, nebolo rozumne možné pre PW vyhnúť sa dotyku, ktorý nastal, a tak PW neporušila pravidlo 14.

PW nebola povinná „dať prednosť obratom do návetria na voľnú vodu“, pretože PL nevolala podľa pravidla 20.1 o miesto na obrat a vyhnutie sa S. Keby PL volala, PW by bola povinná odpovedať podľa pravidiel 20.2(b) a 20.2(c), hoci pravidlo 20.1(a) zakazovalo PL volať, pretože nemusela spraviť žiadnu zmenu smeru, aby sa vyhla S.

Odolaniu PW sa vyhovuje. Rozhodnutie protestnej komisie diskvalifikovať PW sa mení. PW sa vracia poradie a PL sa diskvalifikuje pre porušenie pravidla 19.2(b). (Pozri Prípad 125, Vyhýbanie sa dotyku a rozpravu k podobnej situácii.)

GBR 1964/18