PRÍPAD 125
Definície, Prekážka
Definície, Miesto
Pravidlo 19.2(b), Miesto na minutie prekážky: Poskytnutie miesta pri prekážke
Pravidlo 43.1(b),Zbavenie viny
Pravidlo 43.1(c),Zbavenie viny
Keď vonkajšia loď v krytí musí dať miesto jednej či viacerým vnútorným lodiam na minutie prekážky, tak priestor, ktorý dáva, musí byť dostatočný na to, aby všetky vnútorné lode mohli plniť svoje povinnosti podľa pravidiel Časti 2.
Skutočnosti
Lode PW, PM a PL boli ostro proti vetru a v krytí na vetre zľava. Loď S bola ostro proti vetru na vetre sprava. PW bola na kolíznom kurze s S. PM a PL nepotrebovali zmeniť smer, aby bezpečne prešli za kormou S. PW odpadla, aby prešla za S bez dotyku, a PM odpadla a dala jej práve taký priestor, aby to mohla urobiť. PL držala svoj smer a nastal dotyk medzi PM a PL, bez škody či zranenia. Žiadna loď neprijala trest. PM protestovala na PL.
Otázka
Ako sa uplatňujú pravidlá pri tejto príhode a ktorá loď či lode by mali byť diskvalifikované?
Odpoveď
S bola prekážkou pre PW, PM aj PL, pretože každá z nich by potrebovala podstatne zmeniť smer, ak by plachtila priamo k S a bola by jednu dĺžku lode od S, a pretože všetky boli povinné podľa pravidla 10 dávať S prednosť (pozri definíciu Prekážka). PL mala právo podľa pravidla 19.2(a) zvoliť si, ktorým bokom prekážku minie, pretože mala právo plavby pred oboma PM aj PW. Avšak PL nemala právo volať o miesto na obrat podľa pravidla 20, pretože nepotrebovala zmeniť smer a vyhnúť sa S (pozri pravidlo 20.1(a)). Keď PL prechádzala za S, pravidlo 19.2(b) požadovalo od PL dať miesto obom PM aj PW medzi sebou a S. Pravidlo 19.2(b) taktiež požadovalo od PM dať miesto PW.
Priestor, ktorý bola PL povinná dať PM a PW, zahŕňa dosť priestoru pre PM dať miesto PW a pre PM dať prednosť PL, tiež miesto pre PW dať prednosť obom S aj PM (pozri definíciu Miesto). PL neposkytla taký priestor. Preto porušila pravidlo 19.2(b) a mala by byť diskvalifikovaná. PL tiež porušila pravidlo 14, pretože sa dalo vyhnúť dotyku, keby PL poskytla PM a PW dosť priestoru. Avšak pretože PL mala právo plavby pred PM a nebola škoda ani zranenie, PL bola zbavená viny podľa pravidla 43.1(c) pre svoje porušenie pravidla 14.
PM porušila pravidlo 11, ale bola zbavená viny podľa pravidla 43.1(b). PM neporušila pravidlo 14, pretože pre ňu nebolo možné vyhnúť sa dotyku, buď s PL alebo s PW. (Pozri Prípad 11 pre rozbor podobnej situácie.)
World Sailing 2013