25.1 Rozpis pretekov musí byť k dispozícii každej lodi, ktorá sa prihlási na preteky predtým, ako sa prihlási. Plachetné smernice musia byť k dispozícii každej lodi predtým, ako sa preteky začnú.
25.2 Význam viditeľných a zvukových znamení, ako sú určené v
znameniach rozjázd
, sa nesmie meniť inak, ako podľa pravidla 86.1(b). Význam akýchkoľvek
iných znamení, ktoré sa môžu používať, musí byť určený v v rozpise pretekov alebo v plachetných smerniciach.
25.3 Ak má preteková komisia vyvesiť vlajku ako vizuálne znamenie, môže použiť vlajku alebo iný predmet s podobným výzorom.
Rozjazdy sa musia štartovať za použitia nasledujúcich znamení. Časovanie sa musí vykonať podľa viditeľných znamení; neprítomnosť zvukových znamení nie je rozhodujúca.
Minúty pre štartovým znamením |
Vizuálne znamenie |
Zvukové znamenie |
Význam |
5* |
Vlajka triedy | jedno |
Výzva |
4 |
jedno dlhé |
Príprava |
|
1 |
Spustenie vlajky prípravy |
jedno dlhé |
Jedna minúta |
0 |
Spustenie vlajky triedy |
jedno |
Štart |
* alebo ako je určené v rozpise pretekov či plachetných smerniciach
Znamenie výzvy pre každú nasledujúcu triedu sa dá spolu alebo po štartovom znamení predchádzajúcej triedy.
27.1 Najneskôr so znamením výzvy musí preteková komisia oznámiť trať, ktorá sa má plachtiť alebo ju iným spôsobom určiť, ak plachetné smernice tak neurčili a môže nahradiť znamenie jednej trate znamením inej a oznámiť, že je potrebné obliecť osobné záchranné vesty (vyvesením vlajky Y s jedným zvukovým znamením).
27.2 Najneskôr do prípravného znamenia môže preteková komisia pohybovať štartovou značkou.
27.3 Pred štartovým znamením preteková komisia môže rozjazdu z akéhokoľvek dôvodu odložiť (vyvesením vlajky AP, AP nad H, alebo AP nad A, s dvoma zvukovými znameniami) alebo ju zrušiť (vyvesením vlajky N nad H, alebo N nad A, s tromi zvukovými znameniami).
28.1 Loď musí štartovať, preplachtiť trať a potom dokončiť. Pokiaľ tak robí, smie minúť ktorýmkoľvek bokom značku, ktorá nezačína, nevymedzuje ani neukončuje úsek trate, na ktorej plachtí. Po dokončení nemusí loď prejsť cez cieľovú čiaru úplne.
28.2 Loď smie opraviť akékoľvek chyby v preplachtení trate za podmienky, že ešte nepreťala cieľovú čiaru, aby dokončila.
29.1 Individuálne odvolanie
Keď sa pri štartovom znamení lode nachádza akákoľvek časť jej trupu na traťovej strane štartovej čiary alebo ak loď musí vyhovieť pravidlu pravidlu 30.1, preteková komisia musí okamžite vyvesiť vlajku X s jedným zvukovým znamením. Vlajka musí zostať vyvesená, kým nebudú trupy všetkých takýchto lodí celkom na predštartovej strane štartovej čiary alebo jedného jej predĺženia, a pokiaľ všetky takéto lode nesplnili požiadavky pravidla 30.1 ak platí, ale nie dlhšie ako 4 minúty po štartovom znamení, alebo jednu minútu pred akýmkoľvek ďalším štartovým znamením, podľa toho čo je skôr. Ak platí pravidlo 29.2, pravidlo 30.3 alebo pravidlo 30.4, toto pravidlo neplatí.
29.2 Všeobecné odvolanie
Keď pri štartovom znamení preteková komisia nie je schopná identifikovať lode, ktoré sú na traťovej strane štartovej čiary, alebo na ktoré platí pravidlo 30 alebo sa stala chyba v štartovom postupe, preteková komisia môže oznámiť všeobecné odvolanie (vyvesením vlajky Prvý opakovač s dvoma zvukmi). Znamenie výzvy pre nový štart odvolanej triedy sa musí vykonať jednu minútu po tom, ako sa vlajka Prvého opakovača spustila (jeden zvuk), a štarty akýchkoľvek nasledujúcich tried musia nasledovať po tomto novom štarte.
30.1 Pravidlo vlajky I
Ak bola vyvesená vlajka I a akákoľvek časť trupu lode je na traťovej strane štartovej čiary alebo jedného z jej predĺžení v poslednej minúte pred jej štartovým znamením, musí loď plachtiť cez predĺženie tak, aby jej trup bol celkom na predštartovej strane predtým, ako pred odštartuje .
30.2 Pravidlo vlajky Z
Ak bola vyvesená vlajka Z žiadna časť trupu lode nesmie byť v trojuholníku, ktorý tvoria konce štartovej čiary a prvá značka počas poslednej minúty pred jej štartovým znamením. Ak loď porušila toto pravidlo a bola identifikovaná, musí dostať bez rokovania 20% bodový trest vypočítaný podľa pravidla 44.3(c).Musí byť potrestaná, aj keby sa rozjazda znovu štartovala či znovu opakovala, ale nie ak by bola odložená alebo zrušená pred štartovým znamením. Ak by bola podobne identifikovaná počas ďalšieho pokusu o štartovanie tej istej rozjazdy, musí dostať ďalší 20% bodový trest.
30.3 Pravidlo vlajky U
Ak bola vyvesená vlajka U , žiadna časť trupu lode nesmie byť v trojuholníku, ktorý tvoria konce štartovej čiary a prvá značka , počas poslednej minúty pred jej štartovým znamením. Ak loď porušila toto pravidlo a bola identifikovaná, musí byť diskvalifikovaná bez rokovania, ale nie vtedy, keby sa rozjazda znovu štartovala či znovu opakovala.
30.4 Pravidlo čiernej vlajky
Ak bola vyvesená čierna vlajka , žiadna časť trupu lode nesmie byť v trojuholníku, ktorý tvoria konce štartovej čiary a prvá značka , počas poslednej minúty pred jej štartovým znamením, Ak loď porušila toto pravidlo a bola identifikovaná, musí byť diskvalifikovaná bez prerokovania, aj keby sa rozjazda znovu štartovala alebo znovu opakovala, ale nie, ak by bola odložená alebo zrušená pred štartovým znamením. Ak bolo oznámené všeobecné odvolanie alebo ak bola rozjazda zrušená po štartovom znamení, preteková komisia musí vyvesiť číslo jej plachty pred nasledujúcim znamením výzvy pre túto rozjazdu a ak by sa rozjazda znovu štartovala alebo znovu opakovala, nesmie v nej plachtiť. Ak by tak urobila, jej diskvalifikácia sa nesmie vylúčiť z celkového súčtu jej bodovej hodnoty v pretekoch.
Pokiaľ loď preteká, nesmie sa dotknúť štartovej značky pred tým než odšartuje , značky ktorou sa začína, ohraničuje alebo ukončuje úsek trate, na ktorom plachtí, ani cieľovej značky po dokončení.
32.1 Po štartovom znamení môže preteková komisia skrátiť trať (vyvesením vlajky S s dvoma zvukmi), alebo zrušiť rozjazdu (vyvesením vlajky N, N nad H alebo N nad A s tromi zvukmi),
(a) pre zlé počasie,
(b) pre nedostatok vetra, keď možno predpokladať, že žiadna loď nedokončí v rámci časového limitu pre rozjazdu,
(c) preto, že chýba značka alebo zmenila miesto, alebo
(d) pre akúkoľvek inú príčinu, ktorá priamo ovplyvňuje bezpečnosť alebo spravodlivosť pretekania,
Okrem toho môže preteková komisia skrátiť trať tak, aby mohli byť odplachtené ďalšie plánované rozjazdy, alebo zrušiť rozjazdu pre chybu v štartovom postupe. Ak však jedna loď odštartovala, preplachtila trať a dokončila v rámci časového limitu pre rozjazdu, ak bol určený, preteková komisia nesmie zrušiť rozjazdu bez uváženia dôsledkov pre všetky lode v rozjazde alebo v pretekoch.
32.2 Ak preteková komisia signalizuje skrátenú trať (vyvesí vlajku S s dvoma zvukmi), cieľová čiara musí byť,
(a) v prípade značky, ktorá sa má oboplávať, medzi značkou a žŕďou s vyvesenou vlajkou S;
(b) čiara na trati, ktorú majú lode pretnúť, alebo
(c) v prípade brány, medzi značkami brány.
Skrátená trať musí byť signalizovaná predtým, ako prvá loď pretne cieľovú čiaru.
Kým lode pretekajú, preteková komisia smie zmeniť úsek trate, ktorý začína značkou, ktorú treba oboplávať, alebo bránou tak, že zmení polohu nasledujúcej značky (alebo cieľovej čiary) a signalizuje to všetkým lodiam predtým, než začnú tento úsek. Nasledujúca značka nemusí byť v tomto čase na svojom mieste.
(a) Ak bude zmenený smer úseku trate, znamením musí byť vyvesenie vlajky C s opakovaným zvukom a jedna či obe možnosti:
(1) nový námerový kurz
(2) zelený trojuholník pri zmene doprava, alebo červený obdĺžnik pri zmene doľava.
(b) Ak bude zmenená dĺžka úseku trate, znamením musí byť vyvesenie vlajky C s opakovaným zvukom a ‘–’ pri skrátení alebo ‘+’ pri predĺžení úseku.
(c) Následné úseky môžu byť zmenené pre udržanie tvaru trate bez ďalšieho signalizovania.
Ak značka chýba alebo nie je na svojom mieste, kým lode pretekajú preteková komisia musí, ak je to možné ,
(a) vrátiť ju na jej správne miesto alebo nahradiť ju novou podobného vzhľadu, alebo
(b) nahradiť ju predmetom s vyvesenou vlajkou M a dávať opakované zvukové znamenia.
Ak jedna loď odštartuje, preplachtí trať a dokončí do časového limitu pre rozjazdu, ak bol určený, tak všetky lode, ktoré dokončia musia dostať body podľa ich cieľového umiestnenia, iba vtedy nie, ak by bola rozjazda zrušená. Ak žiadna loď nedokončí v časovom limite rozjazdy, preteková komisia musí zrušiť rozjazdu.
Ak sa rozjazda znovu štartuje alebo sa celá opakuje, porušenie pravidla v pôvodnej rozjazde alebo na ktoromkoľvek predchádzajúcom štarte či opakovaní tej rozjazdy nesmie
(a) brániť lodi v ďalšom súťažení, iba ak by porušila pravidlo 30.4; alebo (b) spôsobiť, aby bola potrestaná, s výnimkou podľa pravidiel pravidla 2, pravidla 30.2,30.4 alebo 69 alebo podľa pravidla 14, keď spôsobila zranenie či vážnu škodu.