DODATOK A -   BODOVANIE

Pozri pravidlo 90.3.

A1   POČET ROZJÁZD

Počet plánovaných rozjázd a počet rozjázd, ktoré sú potrebné, aby boli preteky platné, musí byť určený v rozpise pretekov alebo plachetných smerniciach.

A2    BODY PRETEKOV

A2.1 Body dosiahnuté každou loďou v pretekoch, pri zohľadnení pravidla 90.3(b), musia byť súčtom bodov z rozjázd s vylúčením jej najhorších bodov. Avšak rozpis pretekov alebo plachetné smernice môžu upraviť iný spôsob vylúčenia bodov tak, že napríklad žiadne body z rozjázd nebudú vylúčené, že body z dvoch alebo viacerých rozjázd budú vylúčené, alebo že body z určitého počtu rozjázd budú vylúčené, ak sa uskutoční určený počet rozjázd. Rozjazda je dokončená, ak sú v nej pridelené body; pozri pravidla 90.3(a). Ak má loď dva alebo viac rovnakých najhorších bodov v rozjazdách, tak sa vylučujú body z rozjázd, ktoré sa odjazdili skôr. Loď s najmenším počtom bodov v pretekoch víťazí a ostatné lode sa usporiadajú následne.

A2.2 Ak sa loď zúčastnila ktorejkoľvek rozjazdy v pretekoch, musí byť hodnotená v celých pretekoch.

A3    ČASY ŠTARTU A UMIESTNENIE V CIELI

Čas štartu lode je daný jej štartovým znamením a poradie, v ktorom lode dokončili rozjazdu, určuje ich cieľové umiestnenie. Ak sa však používa handicapový alebo ratingový systém, tak korigovaný čas lode určuje jej cieľové umiestnenie.

A4    BODOVACÍ SYSTÉM

Použije sa nízkobodový systém, iba ak by rozpis pretekov alebo plachetné smernice predpísali nejaký iný systém; pozri pravidlo 90.3(a)

Každá loď, ktorá odštartovala a dokončila potom nevzdala, nebola potrestaná alebo jej nebola priznaná náprava, musí dostať body takto:

Umiestnenie v cieli Body
Prvá 1
Druhá 2
Tretia 3
Štvrtá 4
Piata 5
Šiesta 6
Siedma 5
Každá ďalšia plus 1 bod

A5    BODY URČENÉ PRETEKOVOU KOMISIOU

A5.1 Loď, ktorá neodštartovala , nepreplachtila trať alebo nedokončila alebo nesplnila požiadavky pravidla 30.2, 30.3, 30.4 alebo 78.2, alebo ktorá vzdala či prijala trest podľa pravidla 44.3(a), dostane adekvátne body od pretekovej komisie bez rokovania. Iba protestná komisia môže urobiť iné bodové zmeny, ktoré by zhoršili body lode.

A5.2 Loď, ktorá neodštartovala , nepreplachtila trať , nedokončila , vzdala alebo bola diskvalifikovaná, dostane body za cieľové umiestnenie o jedno vyššie, ako je počet prihlásených lodí v pretekoch. Loď potrestaná podľa pravidla 30.2 alebo prijala trest podľa pravidla 44.3(a), musí dostať body, ako je určené v pravidle 44.3(c).

A5.3 Ak rozpis pretekov alebo plachetné smernice stanovia, že bude platiť pravidlo A5.3, tak sa pravidlo A5.2 mení tak, že loď, ktorá prišla do priestoru štartu, ale neodštartovala , nepreplachtila trať , nedokončila , vzdala alebo bola diskvalifikovaná, dostane body za cieľové umiestnenie o jedno vyššie, ako je počet lodí, ktoré prišli do priestoru štartu, a loď, ktorá neprišla do priestoru štartu dostane body za cieľové umiestnenie o jedno vyššie, ako je počet prihlásených lodí v pretekoch.

A6    ZMENY V UMIESTNENÍ A BODOVANÍ INÝCH LODÍ

A6.1 Ak bola loď diskvalifikovaná z rozjazdy, vzdala po dokončení, alebo dostala body za nepreplachtenie trate, každá loď s horším cieľovým umiestnením sa posunie nahor o jedno miesto.

A6.2 Ak rozhodne protestná komisia o poskytnutí nápravy úpravou bodov lode, body ostatných lodí sa nemenia, iba ak by protestná komisia rozhodla inak.

A7    NEROZHODNÉ VÝSLEDKY V ROZJAZDE

Ak prídu lode naraz na cieľovú čiaru alebo ak platí handicapový či ratingový systém a lode majú rovnaké korigované časy, body za miesto, v ktorom boli nerozhodné a za miesto hneď za ním sa sčítajú a rozdelia rovnakým dielom. Lode, ktoré majú nerozhodné výsledky v rozjazde, v ktorej ide o cenu, musia cenu zdieľať alebo dostať rovnaké ceny.

A8    NEROZHODNÉ VÝSLEDKY V PRETEKOCH

A8.1 V prípade rovnakého počtu bodov u dvoch alebo viacerých lodí v pretekoch sa body každej lode zoradia v poradí rozjázd od najlepšej k najhoršej. Prvý rozdiel medzi nimi rieši ich poradie v prospech lode(í) s lepšími bodmi. Nesmú sa použiť žiadne vylúčené body.

A8.2 Ak zostáva nerozhodný výsledok medzi dvoma alebo viacerými loďami, musia sa zoradiť do poradia, aké bolo v poslednej rozjazde. Akákoľvek zostávajúca nerozhodnosť sa musí riešiť pomocou bodov v predposlednej rozjazde a tak postupne späť, kým sa všetky nerozhodnosti nerozriešia. Tieto body sa musia použiť, hoci niektoré z nich mohli byť vylúčené.

A9    PRIZNANIE NÁPRAVY

Ak rozhodne protestná komisia o priznaní nápravy úpravou bodov lode v rozjazde, odporúča sa uvážiť pridelenie bodov:

(a) ktoré sa rovnajú priemeru bodov zaokrúhlenému na najbližšiu desatinu bodu (0.05 sa zaokrúhľuje nahor) z jej bodov zo všetkých rozjázd v pretekoch, okrem spornej rozjazdy,

(b) ktoré sa rovnajú priemeru bodov zaokrúhlenému na najbližšiu desatinu bodu (0.05 sa zaokrúhľuje nahor) jej bodov zo všetkých rozjázd pred spornou rozjazdou alebo

(c) body podľa postavenia lode v čase príhody, ktorá oprávňuje nápravu.

A10    SKRATKY PRE BODOVANIE

Tieto skratky pre umiestnenie sa musia používať na zaznamenávanie opísaných situácií:

DNC      Nepretekala; neprišla do priestoru štartu

DNS      Neodštartovala (iné ako DNC alebo OCS)

OCS      Neodštartovala; bola na traťovej strane čiary pri jej štartovom znamení a neodštartovala, alebo porušila pravidlo 30.1

ZFP      20% trest podľa pravidla 30.2

UFD      Diskvalifikovaná podľa pravidla 30.3

BFD      Diskvalifikovaná podľa pravidla 30.4

SCP      Udelený bodový trest

NSC      Nepreplachtila trať

DNF      Nedokončila

RET      Vzdala

DSQ      Diskvalifikácia

DNE      Diskvalifikácia bez možnosti vylúčenia bodov

RDG      Priznaná náprava

DPI      Trestné body podľa uváženia