PRÍPAD 92
Pravidlo 14, Vyhýbanie sa dotyku
Pravidlo 16.1, Zmena smeru
Pravidlo 16.2, Zmena smeru
Keď loď s právom plavby mení smer, tak sa od lode, ktorá dáva prednosť, požaduje reagovať iba na to, čo loď s právom plavby práve robí, a nie na to, čo by loď s právom plavby mohla následne urobiť.
Skutočnosti
Na úseku proti 18 uzlovému vetru sa S a P blížili k sebe na vetre z opačných bokov. P odpadla, aby sa vyhla S. S tiež odpadla a P pokračovala v odpadaní, aby prešla za kormou S. S tiež pokračovala v odpadaní a v dôsledku toho sa nakláňala do závetria. Nastal dotyk medzi sťažňami a takelážou oboch lodí a sťažeň P sa zlomil.
Protestná komisia diskvalifikovala S pre porušenie pravidla 16 a ona sa odvolala.
Rozhodnutie
Odvolanie S sa zamieta. Rozhodnutie protestnej komisie diskvalifikovať ju sa potvrdzuje, a to podľa pravidiel 14, 16.1 a 16.2.
Pôvodne boli lode na kolíznych kurzoch. P odpadla, aby dávala prednosť S, ako to požaduje pravidlo 10. Zapísané skutočnosti a nákres ukazujú, že P by dala prednosť S a prešla za jej kormou, keby S nezmenila svoj smer. Avšak S odpadla a prinútila P ihneď odpadať stále viac, aby mohla pokračovať v dávaní prednosti. Takouto zmenou svojho smeru porušila S pravidlo 16.2.
S pokračovala v zmene smeru stále rýchlejšie. Od istého okamihu pred kolíziou nič, čo by mohla P urobiť správnym jachtárskym spôsobom, by jej neumožnilo dať prednosť. Preto pokračovaním v zmene smeru porušila S aj pravidlo 16.1.
Navyše S porušila pravidlo 14 a musí byť potrestaná podľa tohto pravidla, pretože ako loď s právom plavby sa nevyhla dotyku, ktorý viedol ku škode, keď bolo pre ňu rozumne možné tak urobiť.
S namietala, že P mohla obrátiť alebo prehodiť, a tvrdila, že to bolo povinnosťou P. Toto je nepochopením povinností lode, ktorá dáva prednosť podľa pravidla 10 a iných pravidiel práva plavby. Od lode, ktorá dáva prednosť, sa požaduje, aby reagovala iba na to, čo loď s právom plavby práve robí, a nie, čo by loď s právom plavby mohla následne urobiť. Až dovtedy, kým mohla, konala P tak, ako sa požadovalo, dávala prednosť zmenou smeru tak, že ak by S nepokračovala v odpadaní smerom k P, tak by „nemusela urobiť vyhýbací manéver“ (pozri definíciu Dávať prednosť).
Tým, že nedala prednosť, porušila P pravidlo 10, ale to bolo následkom porušenia pravidiel 16.1 a 16.2 loďou S. Preto bola P zbavená viny podľa pravidla 43.1(a) alebo pravidla 43.1(b). P nebola schopná vyhnúť sa dotyku potom, ako začalo byť jasné, že S jej nedáva miesto na dávanie prednosti; preto P neporušila pravidlo 14.
USA 1997/75