PRÍPAD 78
Pravidlo 2, Čestné plachtenie
Pravidlo 41, Pomoc zvonku
Pravidlo 69.1(a), Zlé správanie: Zákaz zlého správania; Riešenie
V skupinovej rozjazde lodí monotypovej triedy alebo lodí pretekajúcich podľa handicapového či ratingového systému smie loď používať taktiku, ktorá jasne prekáža a brzdí inú loď v rozjazde za podmienky, že ak sa pre to na ňu protestuje podľa pravidla 2, tak protestná komisia uzná, že existovala rozumná možnosť si touto taktikou zlepšiť svoj celkový výsledok v pretekoch. Avšak porušuje pravidlo 2 a možno aj pravidlo 69.1(a), ak pri používaní tejto taktiky zámerne poruší niektoré pravidlo.
Skutočnosti pre otázku 1
V skupinovej rozjazde lodí monotypovej triedy loď A používa taktiku, ktorá zjavne prekáža a brzdí loď B v rozjazde. Počas používania tejto taktiky neporušuje A žiadne pravidlo, s možnou výnimkou pravidla 2 a pravidla 69.1(a). B protestuje na A pre pravidlo 2.
Otázka 1
Za akých okolností by bola taktika A považovaná za nešportovú a za porušenie pravidla 2 či pravidla 69.1(a)?
(a) Protestná komisia zistí, že existovala rozumná možnosť, že taktika A vylepší jej celkový výsledok v pretekoch.
(b) Protestná komisia zistí, že existovala rozumná možnosť, že taktika A zvýši jej šance dostať sa do výberu pre ďalšie preteky, ale nezlepší jej celkový výsledok v pretekoch.
(c) Protestná komisia zistí, že existovala rozumná možnosť, že taktika A zvýši šance jej šance dostať sa do výberu národnej reprezentácie, ale nezlepší jej celkový výsledok v pretekoch.
(d) Protestná komisia zistí, že A a tretia loď, loď C, sa dohodli, že obe použijú taktiku, ktorá pomôže C a že existovala rozumná možnosť, že taktika A vylepší celkový výsledok C v pretekoch.
(e) Protestná komisia zistí, že A sa snažila zhoršiť výsledok B v rozjazde či sérii z dôvodov nesúvisiacich so športom.
Odpoveď 1
V prípade (a) by A konala v súlade s uznávanými princípmi športového správania a fair play.
V prípadoch (b) a (c) by A porušila pravidlo 2, a možno aj pravidlo 69.1(a).
V prípade (d) by obe A aj C porušili pravidlo 2 a možno aj pravidlo 69.1(a). Navyše, prijatím pomoci od A, zakázanej pravidlom 41, by C tiež porušila pravidlo 41.
V prípade (e) by A porušila pravidlo 2 a možno aj pravidlo 69.1(a), pretože bez správneho športového dôvodu by jej konanie zjavne porušovalo uznávané princípy športového správania a fair play.
Otázka 2
Líšila by sa Odpoveď 1, ak by lode pretekali podľa handicapového či ratingového systému a ak by A bola rýchlejšia a lepšie manévrovateľná ako B?
Odpoveď 2
Nie.
Otázka 3
Líšila by sa Odpoveď 1, ak by pri použití taktiky, ktorá zjavne prekážala a brzdila loď B v rozjazde, A zámerne porušila pravidlo?
Odpoveď 3
Áno. Vždy, keď loď zámerne poruší pravidlo, porušuje tiež pravidlo 2 a možno aj pravidlo 69.1(a).
USA 1991/282, revidované World Sailing 2009, 2013 a 2018