PRÍPAD 77
Definície, Dávať prednosť
Pravidlo 12, Na vetre z rovnakých bokov, bez krytia
Pravidlo 14, Vyhýbanie sa dotyku
Pravidlo 31.1, Dotyk značky
Dotyk výstroja lode so značkou je dotykom značky. Loď s povinnosťou dávať prednosť neporušuje pravidlo, keď sa dotkne výstroja lode s právom plavby, ktorý sa neočakávane posunul z normálnej polohy.
Skutočnosti
Lode A a B sa s vytiahnutými spinakrami blížili k záveternej značke. A oboplávala značku celkom vpredu pred B. A mala ťažkosti so spustením spinakra a keď dosiahla smer ostro proti vetru, vliekla svoju spinakrovú náveternú oťaž asi 30 stôp (9 m) za sebou a tá sa dotkla časti značky, ktorá vyčnievala nad vodu. Neskôr, keď bola značka za B asi o päť dĺžok, plachtili lode ostro proti vetru na vetre zľava a B bola asi 20 stôp (6 m) za A. A mala stále problém so zbalením spinakra a jeho vrchol neočakávane odvialo dozadu a udrel do predného stehu B.
Otázka
Aké pravidlá platili počas týchto príhod a porušila niektorá loď pravidlo?
Odpoveď
Keď sa náveterná oťaž spinakra A dotkla značky, porušila pravidlo 31. Loď sa dotkne značky v zmysle pravidla 31, keď sa akákoľvek časť jej trupu, posádky či výstroja dotkne značky. Skutočnosť, že jej výstroj sa dotkol značky, pretože mala ťažkosti s manévrovaním či balením plachiet, neospravedlňuje jej porušenie pravidla.
Keď neskôr došlo k dotyku medzi loďami, pravidlo 18 už neplatilo. Pretože spinaker A nebol v normálnej polohe, lode neboli v krytí a preto platilo pravidlo 12. Toto pravidlo požaduje, aby B dávala prednosť A, čo ona aj robila, pretože nič, čo by B urobila alebo neurobila, nevyžadovalo od A, aby „musela vykonávať vyhýbací manéver“ (pozri definíciu Dávať prednosť). Toto vyplýva zo skutočnosti, že dotyk medzi nimi bol výsledkom výlučne toho, že výstroj A sa neočakávane posunul z normálnej polohy. Preto B neporušila pravidlo 12.
Platilo aj pravidlo 14. A porušila pravidlo 14 tým, že spôsobila dotyk, ktorému sa mohla vyhnúť. Avšak keďže nedošlo ku škode ani zraneniu, A bola zbavená viny (pozri pravidlo 43.1(c)). Nebolo rozumne možné pre B vyhnúť sa dotyku s dozadu vlajúcim spinakrom A, a teda B neporušila pravidlo 14.
Všimnite si, že Prípad 91 sa tiež týka príhody s výstrojom mimo normálnej polohy.
USA 1980/232