PRÍPAD 34

Pravidlo 2, Čestné plachtenie
Pravidlo 62.1(d), Náprava
Pravidlo 69.2, Zlé správanie: Činnosť protestnej komisie

Brzdenie inej lode môže byť porušením pravidla 2 a podkladom pre priznanie nápravy a pre postup podľa pravidla 69.2.

Skutočnosti

Pred začiatkom šiestej a poslednej rozjazdy majstrovstiev mala A taký celkový bodový zisk, že jediný spôsob, ako by mohla prísť o cenu by bol, keby B dokončila pred ňou a medzi prvými troma zo 48 súťažiacich. A preťala čiaru predčasne a bola odvolaná megafónom. Asi 70 až 100 metrov za štartovou čiarou sa obrátila, ale plachtila iba nejakých 20 až 30 metrov smerom k čiare, keď stretla B, ktorá štartovala správne. Namiesto aby pokračovala na predštartovú stranu čiary, A sa obrátila a začala B brzdiť tesným zakrývaním.

Preteková komisia znova volala na A, že je stále nad čiarou, a dostala ako odpoveď zamávanie, ale A pokračovala v plachtení po trati a brzdila B počas úseku proti vetru. Keď A a B dosiahli náveternú značku, boli predposledná resp. posledná, a na to A vzdala. B nakoniec dokončila na 22. mieste.

Keďže bolo pretekovej komisii zrejmé, že A pokračovala v rozjazde iba pre to, aby brzdila B, protestovala na A podľa pravidla 2. A, ktorá bola pôvodne hodnotená OCS, bola protestnou komisiou diskvalifikovaná pre porušenie pravidla 2 a preto hodnotená „diskvalifikácia bez možnosti vylúčenia bodov“. Odvolala sa tvrdiac, že si myslela, že sa vrátila a štartovala správne.

Rozhodnutie

Odvolanie A sa zamieta. Podľa zistených skutočností je zrejmé, že A vedela, že neštartovala v súlade s pravidlom 28.1, a že sa rozhodla tak urobiť. Skutočnosti nie sú predmetom odvolania. Rozhodnutie protestnej komisie bolo primerané.

B mohla žiadať o nápravu a mala nárok ju dostať podľa pravidla 62.1(d).

Skutočnosti ukazujú porušenie športového správania a preto pravidla 2. Protestná komisia mohla tiež zvolať rokovanie podľa pravidla 69.2, ktorého výsledkom mohla byť diskvalifikácia A z celých pretekov alebo prijatie ďalších opatrení podľa pravidla 69.2(h).

A by neporušila pravidlo 2, keby sa vrátila na predštartovú stranu štartovej čiary a odštartovala, a potom by bez toho, aby zámerne porušila niektoré pravidlo, dokázala dobehnúť a predbehnúť B a potom ju tesne zakrývať.

Pozri Prípad 78.
NOR 1975/1