PRÍPAD 28
Pravidlo 28.1, Plachtenie v rozjazde
Pravidlo 32.1(d), Skrátenie alebo zrušenie po štarte
Pravidlo 43.1(a) ), Zbavenie viny
Pravidlo A5, Body určené pretekovou komisiou
Keď jedna loď poruší pravidlo a následkom toho je, že sa iná dotkne značky, je druhá loď zbavená viny. Skutočnosť, že sa štartová značka z ľubovoľnej príčiny posunula, neoslobodzuje loď od jej povinnosti štartovať. Preteková komisia môže zrušiť rozjazdu podľa pravidla 32.1(c) len vtedy, keď zmena polohy značky priamo ovplyvnila bezpečnosť alebo spravodlivosť súťaženia.
Skutočnosti
Ako sa S a P, v smere ostro proti vetru, blížili k ľavému koncu štartovej čiary, silný príliv ich znášal ku čiare a štartovej značke. Keď bola S dve dĺžky trupu od značky, volala na P, aby dala prednosť. Nedostala žiadnu odpoveď a S bola nútená odpadnúť, aby sa vyhla kolízii. Hneď po štartovom znamení P prešla cez značku. Ako S znova vyostrila na smer ostro proti vetru na nesprávnej strane značky, tá vyskočila spod trupu P a vrazila do S. P neprijala trest a S sa nevrátila, aby štartovala medzi štartovými značkami.
S protestovala na P podľa pravidiel 10 a 31 a tiež žiadala nápravu, požadujúc, aby bola rozjazda zrušená, a uviedla pravidlo 32.1(c). Protestná komisia diskvalifikovala P pre porušenie pravidiel 10 a 31, zamietla žiadosť S o nápravu a pridelila S umiestnenie DNS. Posledné rozhodnutie bolo postúpené národnému zväzu pre potvrdenie alebo opravu spolu s otázkou: Ak by sa S vrátila, aby štartovala, ako to požaduje pravidlo 28.1, mohla by byť rozjazda zrušená podľa pravidla 32.1(c), pretože bola posunutá značka?
Rozhodnutie
Hoci sa S dotkla značky, nemohla predvídať, ako sa tá posunie, keď sa jej dotkla iná loď. Preto S bola zbavená viny podľa pravidla 43.1(a) za porušenie pravidla 31, pretože to boli dve porušenia pravidiel P, čo spôsobili, že sa značka dotkla S. Avšak S sa mohla vrátiť a štartovať v súlade s pravidlom 28.1. Skutočnosť, že sa štartová značka posunula, ju nezbavila povinnosti štartovať.
Pretože S neštartovala, preteková komisia postupovala správne pri pridelení jej umiestnenia DNS (pozri pravidlo A5.1).
Pravidlo 32.1(d) uvádza jasne, že najdôležitejším kritériom pre zrušenie rozjazdy je, že z nejakého dôvodu sú bezpečnosť alebo spravodlivosť súťaženia nepriaznivo ovplyvnené. Pravidlá 32.1(a), (b) a (c) uvádzajú príklady príčin, pre ktoré možno zrušiť rozjazdu; pravidlo 31.1(d) hovorí, že môžu byť aj ďalšie príčiny. V tomto prípade neočakávaný pohyb štartovej značky, ktorý bol výsledkom prejazdu P cez ňu, neoprávňuje zrušenie rozjazdy. Vlastne sa presná poloha značky bežne a často mení vplyvom vetra, prúdu, vĺn či dotykom loďou, hoci jej kotva sa nepohne. Také pohyby sú rizikom, s ktorým musia súťažiaci rátať, a neoprávňujú zrušenie rozjazdy.
RUS 1971