PRÍPAD 26

Pravidlo 14, Vyhýbanie sa dotyku
Pravidlo 16.1, Zmena smeru
Pravidlo 18.1, Miesto pri značke: Kedy platí pravidlo 18
Pravidlo 43.1(c), Zbavenie viny
Pravidlo 64.2, Rozhodnutia: Tresty

Loď s právom plavby nemusí konať, aby sa vyhla kolízii, až kým nie je jasné, že druhá loď nedáva prednosť. Ak sa však potom loď s právom plavby mohla tej kolízii vyhnúť a kolízia viedla ku škode, loď musí byť potrestaná pre porušenie pravidla 14.

Skutočnosti

Soling S a 505 P v rôznych rozjazdách sa na vetre z opačných bokov blížili k tej istej značke. P sťahovala svoj spinaker, míňala značku ľavobokom a nevedela o S, ktorý ju potreboval minúť pravobokom a chystal sa tak urobiť.

P nepočula nijaké volanie a netušila o prítomnosti S, až kým neboli lode v pozíciách podľa nákresu, kedy člen posádky P zbadal S. Vykríkol varovanie a odskočil práve vtedy, keď prova S vrazila do trupu P za sťažňom a spôsobila škodu.

P protestovala na S podľa pravidla 14 na základe toho, že S sa mohol vyhnúť kolízii. S a dvaja svedkovia dosvedčili, že S pred kolíziou nezmenil smer. S protestoval podľa pravidla 10 tvrdiac, že keby zmenil smer, porušil by pravidlo 16.1.

Protestná komisia diskvalifikovala P podľa pravidiel 10 a 14. P sa odvolala.

Rozhodnutie

P, ako loď s povinnosťou dávať prednosť, zanedbala sledovanie okolia a základné povinnosti dávať prednosť a vyhýbať sa dotyku. Porušila pravidlo 10 aj pravidlo 14. Dôležitým zámerom pravidiel Časti 2 je zabrániť dotyku medzi loďami. Všetky lode, či už majú právo plavby alebo nie, musia stále sledovať okolie, zvlášť keď sa blížia ku značke Ak by tak P robila, vedela by o prítomnosti S skôr a bola by schopná vyhnúť sa kolízii.

Pravidlo 18 neplatilo, pretože S a P neboli povinné minúť značku rovnakými bokmi (pozri pravidlo 18.1).

Pravidlo 14 požadovalo od S, aby konal pre vyhnutie sa dotyku v čase, keď bolo zrejmé, že P nedáva prednosť. Pred pozíciou na nákrese už malo byť S jasné, že lode sú na kolíznych kurzoch a že P nedáva prednosť. Vtedy mohol S vyostriť a vyhnúť sa dotyku s P. Taká zmena smeru S by pravdaže dala P viac miesta na dávanie prednosti a nebola by porušením pravidla 16.1. S porušil pravidlo 14 a pretože dotyk spôsobil škodu, nebol zbavený viny podľa pravidla 43.1(c) a musí byť potrestaný (pozri pravidlo 64.2).

P bola správne diskvalifikovaná podľa pravidiel 10 a 14. S je tiež diskvalifikovaný pre porušenie pravidla 14.

GBR 1971/4