PRÍPAD 25
Definície: Miesto pri značke
Pravidlo 11, Na vetre z rovnakých bokov, v krytí
Pravidlo 14, Vyhýbanie sa dotyku
Pravidlo 16.1, Zmena smeru
Pravidlo 18.2(b), Miesto pri značke: Dávanie miesta pri značke
Pravidlo 43, Zbavenie viny
Potom, čo vnútorná loď v krytí v návetrí dostala miesto pri značke, pravidlo 18 sa ďalej neuplatňuje, ale pravidlo 11 stále platí. Vnútorná náveterná loď musí dávať prednosť vonkajšej záveternej lodi, a záveterná loď smie vyostrovať za podmienky, že dá náveternej lodi miesto na dávanie prednosti.
Skutočnosti
Dve 15-stopové (4,5 m) lode IW a OL sa blížili k záveternej značke, ktorú mali minúť ľavobokom. Ďalším úsekom bolo križovanie proti vetru. IW získala vnútorné krytie s OL hodne predtým, ako lode dosiahli okruh, a OL dala IW miesto na plachtenie ku značke a na oboplávanie značky do smeru ostro proti vetru. Potom, čo IW minula značku, začala OL vyostrovať na smer k ďalšej značke. IW menila smer pomalšie a jej rahno, ešte dosť povolené, sa dotklo kormidelníka OL a stehov. V čase dotyku bola IW na dĺžku trupu od značky a plachtila pod smer ostro proti vetru. Nebola žiadna škoda ani zranenie. IW protestovala na OL podľa pravidla 18.2(b) a OL protestovala na IW podľa pravidla 11.
Protestná komisia rozhodla, že IW nevyostrila hneď na smer ostro proti vetru po priplachtení ku značke a tým zabrala viac miesta, než na aké mala právo podľa pravidla 18.2(b). IW toto nepoprela, ale pripisovala to rozdielnemu systému kladiek oťaží hlavnej plachty na konci rahna oproti stredovým kladkám, ktoré mala OL.
Protestná komisia zamietla protest IW, vyhovela protestu OL a diskvalifikovala IW pre porušenie pravidla 11. IW sa odvolala.
Rozhodnutie
Správnym smerom IW bolo plachtiť tesne ku značke a nevyhnutná zmena smeru pre plachtenie po trati bola pritiahnuť na smer ostro proti vetru. Preto pravidlo 18.2(b) požadovalo od OL, aby dala IW miesto na plachtenie ku značke a miesto na jej oboplávanie na smer ostro proti vetru, míňajúc ju požadovaným bokom a bez jej dotyku. Medzi pozíciami 1 a 2 OL dala IW miesto na plachtenie ku značke a medzi pozíciami 2 a 3 miesto na oboplávanie značky na smer ostro proti vetru. Preto OL neporušila pravidlo 18.2(b).
K dotyku došlo, čo bola príhoda vedúca k protestu, v pozícii 3. V tom čase IW už dostala miesto, ktoré potrebovala na plachtenie ku a okolo značky do smeru ostro proti vetru, míňajúc ju požadovaným bokom a bez dotyku. Z týchto dôvodov sa pravidlo 18 neuplatňuje v čase dotyku (pozri pravidlo 18.1).
Počas príhody bola IW povinná podľa pravidla 11 dávať prednosť OL. IW plachtila na jednu dĺžku lode za značku smerom pod smer ostro proti vetru, a krátko pred dotykom v pozícii 3 IW porušila pravidlo 11 tým, že nedávala prednosť.
Keď OL vyostrovala medzi pozíciami 2 a 3, OL bola viazaná pravidlom 16.1 dať IW miesto na dávanie prednosti. OL vyostrila asi o 30 stupňov počas pohybu dopredu o dve dĺžky trupu. Aj s kladkami na konci rahna dokáže loď, ovládaná správnym jachtárskym spôsobom, zmeniť smer o 30 stupňov a primerane pritiahnuť hlavnú plachtu počas pohybu o dve dĺžky trupu. Preto OL dala IW miesto na dávanie prednosti a neporušila pravidlo 16.1.
OL sa mohla vyhnúť dotyku s IW, a teda OL porušila pravidlo 14. Avšak bola zbavená viny pre to porušenie pravidlom 43.1(c), lebo bola loďou s právom plavby a dotyk nemal za následok škodu ani zranenie.
Pre IW bolo možné vyhnúť sa dotyku, a preto IW porušila aj pravidlo 14. Avšak IW neplachtila v rámci miesta, na ktoré mala právo podľa pravidla 16.1, preto nebola zbavená viny podľa pravidla 43.1(c).
Odvolanie IW sa zamieta. IW je diskvalifikovaná podľa pravidiel 11 a 14.
CAN 1971/9