PRÍPAD 14
Definície, Správny smer
Pravidlo 11, Na vetre z rovnakých bokov, v krytí
Pravidlo 14, Vyhýbanie sa dotyku
Pravidlo 16.1, Zmena smeru
Pravidlo 17.1, Na vetre z rovnakých bokov; Správny smer
Pravidlo 43.1(c), Zbavenie viny
Keď vzhľadom na rôzny názor na správny smer záveternej lode sa dve lode na vetre z rovnakých bokov približujú, náveterná loď musí dávať prednosť. Dve lode na tom istom úseku trate plachtiace blízko seba môžu mať rôzny správny smer.
Skutočnosti
Po oboplávaní náveternej značky v slabom vetre sa skupina rozdelila, niektoré lode plachtili k pobrežiu, aby sa dostali z prúdu, iné ostali na voľnej vode v nádeji na lepší vietor. L získala krytie v závetrí W z pozície celkom vzadu v rámci dvoch dĺžok jej trupu a značku oboplávali v krytí. W sa rozhodla zostať na voľnej vode, zatiaľ čo L začala pomaly vyostrovať a oznámila W svoj zámer plachtiť k pobrežiu. W odpovedala “Nemáš právo vyostrovať.” L odpovedala, že plachtí svojím správnym smerom a že W musí dávať prednosť. Rozhovor trval nejaký čas. L pokračovala v pomalej zmene smeru a zrazu W zistila, že nie je schopná dať prednosť. Lode sa dotkli a obe protestovali. Protestná komisia diskvalifikovala L podľa pravidla 17 za plachtenie nad jej správny smer, a tá sa odvolala.
Rozhodnutie
Keď vzhľadom na rôzny názor na správny smer, ktorým sa má plachtiť, sa dve lode na vetre z rovnakého boku približujú, je W viazaná pravidlom 11 dávať prednosť a pravidlom 14 vyhýbať sa dotyku.
Prípad objasňuje skutočnosť, že dve lode na tom istom úseku trate, plachtiace blízko seba, môžu mať rôzny správny smer. To, ktorý z dvoch smerov je rýchlejší k nasledujúcej značke, nemožno určiť vopred a ani nevyhnutne neskôr dokázať podľa toho, ktorá z lodí dosiahla ďalšiu značku skôr.
Základom protestu W bolo, že L plachtila nad svoj správny smer, keď pre ňu platilo pravidlo 17. Obrana L a proti-protest boli, že smer k pobrežiu mimo prúdu by jej umožnil dokončiť skôr a že preto smer, ktorým plachtila, bol jej správny smer. L navyše tvrdila, že W porušila pravidlo 11 a 14.
Zistené skutočnosti nepotvrdili, že by L plachtila nad svoj správny smer; preto neporušila pravidlo 17. Keď L pomaly vyostrovala medzi pozíciami 1 a 2, W mala miesto na dávanie prednosti, takže L neporušila pravidlo 16.1. L sa mohla vyhnúť dotyku s W. Tým, že to neurobila, porušila pravidlo 14, ale bola zbavená viny podľa pravidla 43.1(c), lebo bola loďou s právom plavby a dotyk nespôsobil škodu ani zranenie.
Tým, že nedávala prednosť L, porušila W pravidlo 11. W sa mohla vyhnúť dotyku, ale neurobila to, a teda tiež porušila pravidlo 14; ale pretože neplachtila v rámci miesta, na ktoré mala právo podľa pravidla 16.1, nebola zbavená viny podľa pravidla 43.1(c).
Odvolaniu L sa vyhovuje. L sa vracia poradie a W sa diskvalifikuje za porušenie pravidiel 11 a 14.
GBR 1966/3