PRÍPAD 13

Definícia, Správny smer

Pravidlo 11, Na vetre z rovnakých bokov, v krytí
Pravidlo 14, Vyhýbanie sa dotyku
Pravidlo 15, Získanie práva plavby
Pravidlo 16.1, Zmena smeru
Pravidlo 17, Na vetre z rovnakých bokov, správny smer
Pravidlo 43, Zbavenie viny

Pred svojím štartovým znamením záveterná loď neporušuje pravidlo tým, že plachtí ostrejšie, ako je smer náveternej lode.

Skutočnosti

Keď dve 14 – stopové (4 m) lode A a B manévrovali pred štartovým znamením, preťali štartovú čiaru. Počas odpadania, aby sa dostali na predštartovú stranu, získala A, pôvodne náveterná loď, záveternú pozíciu preplachtením za kormou B. Bezprostredne po pozícii 4 vyostrila A na smer ostro proti vetru a plachtila priamo na ľavý koniec čiary. Medzitým B s povolenými oťažami plachtila pomalšie pozdĺž čiary. V pozícii 5 nastal dotyk, rahno B sa dotklo bočného stehu A. A protestovala na B podľa pravidla 11; B kontrovala protestom podľa pravidiel 12 a 15.

Protestná komisia zistila, že A mala právo plavby podľa pravidla 11 odvtedy, čo dosiahla stály smer, až po dotyk. B mala dosť miesta na dávanie prednosti, hoci by pritom musela preťať štartovú čiaru predčasne. Preto zamietla protest B a vyhovela protestu A. B sa odvolala, tentoraz s uvedením pravidla 16.1.

Rozhodnutie

Odvolanie B sa zamieta. Medzi pozíciami 2 a 3 sa A stala záveternou v krytí s B, získajúc právo plavby podľa pravidla 11 s obmedzením podľa požiadavky pravidla 15 dať spočiatku miesto B na dávanie prednosti. A splnila túto požiadavku, pretože A dala B miesto na dávanie prednosti. Tesne po pozícii 4, keď A vyostrovala na smer ostro proti vetru, musela podľa pravidla 16.1 dať B miesto na dávanie prednosti, a aj tak urobila.

A bola celkom vzadu za B a v rámci vzdialenosti dvoch dĺžok jej trupu, keď získala krytie v závetrí B. Preto nesmela podľa pravidla 17 plachtiť nad svoj správny smer. Avšak pred štartovým znamením správny smer nie je (pozri definíciu Správny smer) a štartové znamenie sa dalo až po príhode. Preto vyostrovanie A nebolo porušením pravidla 17 a vlastne mala právo vyostrovať ešte viac než to robila, až do postavenia priamo proti vetru, pokiaľ by dodržiavala pravidlo 16.1.

Potom, čo A získala krytie v závetrí B, pravidlo 11 požadovalo od B, aby dávala A prednosť. Neurobila tak a preto sa jej diskvalifikácia podľa pravidla 11 potvrdzuje. Navyše B porušila aj pravidlo 14, pretože sa mohla vyhnúť dotyku s A; a keďže neplachtila v rámci miesta, na ktoré mala právo podľa pravidla 16.1, nebola zbavená viny podľa pravidla 43.1(c).

A tiež porušila pravidlo 14, pretože mohla jednoducho mierne odpadnúť a vyhnúť sa dotyku. Avšak bola zbavená viny podľa pravidla 43.1(c), pretože bola loďou s právom plavby a nedošlo ku škode ani zraneniu.

GBR 1965/10