PRÍPAD 108

Definície, Preplachtenie trate
Pravidlo 28.1, Plachtenie v rozjazde
Pravidlo 31.2, Dotyk značky
Pravidlo 44.1(b), Tresty v čase príhody: Prijatie trestu
Pravidlo 44.2, Tresty v čase príhody: Jednootáčkový a dvojotáčkový trest

Keď loď prijíma trest po dotyku značky, nemusí vykonať úplnú otáčku 360o a môže prijať trest zároveň s oboplávaním značky. Jej otáčka okolo značky bude slúžiť ako jej trest, ak zahŕňa obrat a prehodenie, pokiaľ je vykonaná ihneď potom, ako sa už nedotýka značky a uvoľnila sa od iných lodí, a keď nevznikli otázky ohľadne zvýhodnenia .

Skutočnosti

V každej zo štyroch znázornených situácií sa loď dotkne značky, ktorá sa mala oboplávať a ktorú mala minúť ľavobokom, a potom vykonáva otáčku, ktorá zahŕňa jeden obrat a jedno prehodenie.

Otázka

Prijala loď jednootáčkový trest, ktorý vyhovuje pravidlu 44 a pravidlu 28.1 v každej z tých situácií?

Odpoveď

Keď loď poruší pravidlo 31, jej trestom je obvykle jednootáčkový trest. Ak však by dotykom značky spôsobila zranenie či vážnu škodu alebo by získala podstatnú výhodu v rozjazde či pretekoch, jej trestom je vzdanie sa (pozri pravidlo 44.1(b)).

V každej zobrazenej situácii loď prijíma jednootáčkový trest, ktorý vyhovuje pravidlu 44.2, za podmienky, že

(a) hneď ako to bolo možné a pred začiatkom jej trestnej otáčky plachtí dostatočne preč od ostatných lodí;
(b) keď začína trestnú otáčku, nedotýka sa už značky; a
(c) robí trestnú otáčku ihneď, ako sa uvoľní od ostatných lodí.

Pravidlo 44.2 nepožaduje, aby loď, ktorá vykonáva jednootáčkový trest, otočila sa o celých 360o či o nejaký konkrétny počet stupňov, a nezakazuje prijať trest počas nejakého iného manévru, napríklad oboplávania značky.

Všetky štyri zobrazené otáčky spĺňajú pravidlo 28.1. Ak pásik, ktorý znázorňuje jej stopu, keď sa zatiahnutím napne, leží na požadovanej strane značky, tak loď vyhovie pravidlu 28.1, aj keby (to znázornené nie je) dôsledkom trestnej otáčky bola ďalšia otáčka 360o navyše okolo značky.

GBR 2005/4