PRÍPAD 6

Pravidlo 16.1, Zmena smeru
Pravidlo 16.2, Zmena smeru

Loď na vetre sprava, ktorá obracia potom, ako loď na vetre zľava odpadla, aby prešla za jej kormou, neporušuje nevyhnutne pravidlo.

Skutočnosti

Medzi pozíciami 1 a 2 P odpadla, aby prešla za kormou S. Okamih nato sa S rozhodla obrátiť. Po preplachtení asi jednej dĺžky trupu sa P vrátila na smer ostro proti vetru, stratiac tak výšku asi jednej dĺžky trupu, a minula S v jej návetrí vo vzdialenosti jednej dĺžky trupu. Potom, čo S obrátila, nebolo vyostrenie P zapríčinené nutnosťou dávať S prednosť. P protestovala na S podľa pravidla 16.1. P tvrdila, že keď S obrátila potom, čo P odpadla, aby prešla za kormou S, tak S nedala P miesto na dávanie prednosti. Protestná komisia diskvalifikovala S podľa pravidla 16.1. S sa odvolala.

Rozhodnutie

Odvolaniu S sa vyhovuje. S sa má vrátiť poradie. S podliehala pravidlu 16 iba pokiaľ vyostrovala zo smeru ostro proti vetru sprava až do postavenia priamo proti vetru. Počas tej doby mala P miesto na dávanie prednosti, a teda S neporušila pravidlo 16.1. Pravidlo 16.2 sa neuplatňuje, pretože to sa uplatňuje len vtedy, keď loď v pozícii S odpadne. V tomto prípade S vyostrila. V momente, keď S prešla za smer priamo proti vetru, P sa stala loďou s právom plavby podľa pravidla 13, a pravidlo 16.1 sa ďalej na S už nevzťahuje. S dávala P prednosť, ako to požaduje pravidlo 13. S neporušila žiadne pravidlo.

USA 1963/93