PRÍPAD 23

Definície: Celkom vzadu a Celkom vpredu; Krytie
Definície: Prekážka
Pravidlo 10, Na vetre z opačných bokov
Pravidlo 14, Vyhýbanie sa dotyku
Pravidlo 19, Miesto na minutie prekážky

Na zadnom vetre pravidlo 19 neplatí pre loď na vetre sprava, keď plachtí medzi dve lode na vetre zľava, ktoré sú pred ňou. Pravidlo 10 vyžaduje od oboch lodí na vetre zľava, aby dávali prednosť.

Skutočnosti

Tri lode, jedna na vetre sprava a dve na vetre zľava, plachtili na zadný vietor. S dostihla PL a PW a vplávala medzi ne, ako ukazuje nákres. Tri lode pokračovali na mierne zbiehavých kurzoch podľa nákresu, až kým sa S nedotkla najprv PW a potom PL. PW protestovala na S tvrdiac, že tá porušila pravidlo 19.2(c), pretože PL ako záveterná loď predstavovala prekážku pre náveternú loď PW, a S nemala právo vplávať medzi ne. Protestná komisia diskvalifikovala obe PL aj PW podľa pravidla 10 a PW sa odvolala

Rozhodnutie

Kým lode plachtili z pozície 1 do pozície 4, pravidlo 10 požadovalo od oboch PW aj PL, aby dávali prednosť S. Pretože všetky tri lode plachtili pod väčším uhlom ako 90 stupňov od skutočného vetra, boli S a PL v krytí od pozície 1 do pozície 4 a S a PW boli v krytí krátko za pozíciou 2 do pozície 4 (pozri definíciu Celkom vzadu a Celkom vpredu; Krytie).

Kým trvalo toto krytie, pravidlo 19 neplatilo, pretože tam nebola prekážka, ktorú nejaká dvojica lodí míňala rovnakým bokom. Predposledná veta definície Prekážka znamená, že PW nebola prekážkou ani pre S a PL, pretože žiadna z nich nemusela dávať prednosť PW. Podobne PL nebola prekážkou pre S a PW, pretože S nemusela dávať prednosť PL. Pretože obe PL aj PW museli podľa pravidla 10 dávať prednosť S, predposledná veta v definícii znamená, že S bola prekážkou pre obe PL aj PW. Avšak pravidlo 19 sa neuplatňuje, pretože PL a PW nikdy nemíňali S rovnakým bokom.

Okrem toho pravidlo 19.2(c), ktoré PW uviedla v proteste, platí len vtedy, keď lode míňajú súvislú prekážku, a ako stanovuje posledná veta definície Prekážka, loď v pohybe, ktorá preteká, nikdy nie je súvislou prekážkou.

Medzi S a PW a medzi S a PL bol dotyk. Avšak pretože S bola zovretá medzi PW a PL, ako sa ich smery zbiehali, nebolo pre S „rozumne možné” vyhnúť sa dotyku potom, ako bolo zrejmé, že PW a PL nebudú dávať prednosť. Preto S neporušila pravidlo 14.

Podľa pravidla 10 mala S právo plavby oproti obom lodiam na vetre zľava PL aj PW, a žiadna z nich jej nedávala prednosť. Preto obe PL aj PW porušili pravidlo 10. Obe PL aj PW sa ľahko mohli vyhnúť dotyku s S, takže obe porušili aj pravidlo 14. Rozhodnutie protestnej komisie diskvalifikovať PL a PW sa potvrdzuje a odvolanie PW sa zamieta.

GBR 1970/1