PRÍPAD 147
Pravidlo 10, Na vetre z opačných bokov
Pravidlo 16, Zmena smeru
Pravidlo 43.1(b), Zbavenie viny
Keď loď s právom plavby mení smer, začína jej povinnosť dať druhej lodi miesto na dávanie prednosti podľa pravidla 16.1. Loď s právom plavby môže toto miesto dať ďalšou zmenou smeru. Ak loď povinná dávať prednosť musí nevyhnutne porušiť pravidlo Časti 2 Oddielu A počas toho, keď loď s právom plavby robí túto ďalšiu zmenu smeru, je loď povinná dávať prednosť zbavená viny podľa pravidla 43.1(b).
Skutočnosti a rozhodnutie protestnej komisie
V pozícii 1 tri lode J/105s, S, PA a PB plachtili proti vetru, S na vetre sprava a PA s PB na vetre zľava. V pozícii 2 S odpadla, aby sa vyhla dotyku s PA. PA prijala trest.
Keď S vyostrila potom, ako sa vyhla dotyku s PA, bola na kolíznom kurze s PB (pozícia 3). Pre blízkosť oboch lodí nebola PB schopná dať S prednosť, ani obratom ani držaním svojho smeru. S ihneď odpadla, aby sa vyhla dotyku, a zvolala „Protest!“
Protestná komisia diskvalifikovala PB pre porušenie pravidla 10. PB sa odvolala.
Rozhodnutie
V pozícii 2 mohla S pokračovať svojím smerom, ktorým plachtila, a nemusela robiť manéver pre vyhnutie sa PB; teda PB jej dávala prednosť (pozri definíciu Dávať prednosť). V pozícii 3 po tom, keď S vyostrila, boli lode na kolíznych kurzoch, a PB nebola schopná dať S prednosť ani obratom ani držaním svojho smeru. S musela zmeniť smer, aby sa vyhla PB.
Keď loď s právom plavby S zmenila smer medzi pozíciami 2 a 3, pravidlo 16.1 požadovalo, aby dala PB miesto na dávanie prednosti. S svoju povinnosť dať PB miesto splnila tým, že ihneď odpadla a vyhla sa PB.
Pretože S musela zmeniť smer, aby sa vyhla PB, PB porušila pravidlo 10. Avšak bola zbavená viny podľa pravidla 43.1(b) pre to porušenie, pretože plachtila v rámci miesta, na ktoré mala právo podľa pravidla 16.1. Odvolaniu PB sa vyhovuje a vracia sa jej umiestnenie.
Pozri tiež Prípad 146.
USA 2019/120