PRÍPAD 135

Definície, Dávať prednosť
Pravidlo 44.1(b), Tresty v čase príhody: Prijatie trestu
Pravidlo 62.1(b), Náprava

Rozbor rozhodnutí, ktoré musí urobiť protestná komisia, keď loď poruší pravidlo Časti 2 tým, že nedáva prednosť, a loď s právom plavby či tretia loď žiada o nápravu podľa pravidla 62.1(b).

Skutočnosti pre otázku 1

Dve lode, P na vetre zľava a S na vetre sprava, sú na kolíznom kurze pri križovaní proti vetru v silnom vetre (viac než 20 uzlov). P drží svoj smer a keď začne byť S jasné, že P nedáva prednosť, S ihneď a rýchlo obráti na vietor zľava, aby sa vyhla P. Napriek pokusu S vyhnúť sa P nastane medzi loďami dotyk, ale nespôsobí škodu. Avšak pri obrate, aby sa vyhla P, sa S prevráti a pri prevrátení kormidelník spadne a poškodí páku kormidla. Po postavení lode sa páka nedá opraviť a S rozjazdu vzdáva. S žiada o nápravu podľa pravidla 62.1(b).

Otázka 1

Má S právo na nápravu, ak by jej žiadosť bola platná?

Odpoveď 1

Pravidlo 62.1(b) nevyžaduje, aby fyzické poškodenie (či zranenie) bolo spôsobené priamo loďou, ktorá porušila pravidlo Časti 2. Je postačujúce, že akékoľvek fyzické poškodenie (či zranenie) je pravdepodobným následkom činnosti lode porušujúcej pravidlo.

V tomto prípade bola škoda na S „vážna“, pretože nemohla byť opravená na vode a následkom toho S vzdala z rozjazdy. Preto „príslušným“ trestom pre P bolo vzdanie sa (pozri pravidlo 44.1(b)). S môže mať právo na nápravu, ale iba ak protestná komisia bude postupovať podľa tohto dvojbodového postupu.

Po prvé, komisia musí stanoviť, že P alebo vzdala po príhode z rozjazdy, alebo P bola protestovaná a potrestaná pre porušenie pravidla Časti 2 počas príhody s S. Ak je to tak, S má právo na nápravu za podmienky, že protestná komisia dospeje k záveru, že

• kolízia bola pravdepodobná a S urobila vyhýbací manéver hneď, ako bolo jasné, že P nedáva prednosť;
• prevrátenie a pád kormidelníka boli následkom toho, že P nedávala prednosť, a nie nedostatočnej jachtárskej zručnosti S; a
• škoda nebola následkom toho, že páka kormidla bola už predtým v zlom stave.

Skutočnosti pre otázku 2

Dve lode, A a B, sú na kolíznom kurze v silnom vetre. A je povinná dávať B prednosť. A drží svoj smer a keď začne byť B jasné, že A nedáva prednosť, B ihneď a rýchlo urobí veľkú zmenu smeru, aby sa vyhla A. Nedôjde k dotyku medzi A a B. Avšak pri manévrovaní, aby sa vyhla možnému dotyku s A a škode, sa B zrazí s C, treťou loďou v blízkosti. C je poškodená a vzdáva z rozjazdy. C žiada o nápravu podľa pravidla 62.1(b).

Otázka 2

Má C právo na nápravu, ak by jej žiadosť bola platná?

Odpoveď 2

C môže mať právo na nápravu, ale iba ak protestná komisia bude postupovať podľa tohto dvojbodového postupu.

Po prvé, komisia musí stanoviť, že A alebo vzdala po príhode z rozjazdy, alebo A bola protestovaná a potrestaná pre porušenie pravidla Časti 2 počas príhody s B. Ak je to tak, C má právo na nápravu za podmienky, že protestná komisia dospeje k záveru, že

• kolízia bola pravdepodobná a B urobila vyhýbací manéver hneď, ako bolo jasné, že A nedáva prednosť;
• škoda na C bola následkom toho, že A nedávala prednosť, a nie nedostatočnej jachtárskej zručnosti B; a
• potom, ako B začala meniť smer, nebolo pre C rozumne možné vyhnúť sa kolízii a následnej škode.
Pozri aj Prípad 110.
World Sailing 2014, revízia 2021