PRÍPAD 123

Pravidlo 10, Na vetre z opačných bokov
Pravidlo 14, Vyhýbanie sa dotyku

Keď je jasné jachtárovi za kormidlom lode na vetre sprava, ktorý je spôsobilý, ale nie skúsený, že existuje závažné riziko dotyku s loďou na vetre zľava, tak loď na vetre sprava porušuje pravidlo 14, ak nastane dotyk a mala čas na podstatnú zmenu smeru, aby sa tomu dotyku vyhla.

Skutočnosti pre otázku 1

Počas skupinovej rozjazdy pri 10 uzlovom vetre sa k sebe blížia dve monotypové lode, každá dlhá 5 metrov, na smeroch ostro proti vetru. S na vetre sprava a P na vetre zľava. Obe lode držia svoj smer aj rýchlosť. Dôjde k dotyku medzi provou S a zadnou časťou pravoboku P, asi 20 centimetrov od kormy P, ktorý spôsobí škodu. Žiadna z lodí neprijme trest. S protestuje na P.

Otázka 1

Ako na túto príhodu použiť pravidlá? Konkrétne, porušila S pravidlo 14?

Odpoveď 1

V tejto situácii sa P nesprávne rozhodla, že prejde pred S bez porušenia pravidla 10. P mohla obrátiť v závetrí S a tým dať S prednosť a vyhnúť sa dotyku. Pretože tak P neurobila, porušila aj pravidlo 10 aj pravidlo 14 a je diskvalifikovaná.

Pravidlo 14 požaduje od lode, vrátane lode s právom plavby, aby sa vyhýbala dotyku, ak je to primerane možné. Avšak pravidlo 14 tiež stanoví, že loď s právom plavby sa nemusí vyhýbať dotyku, kým nie je „jasné“, že druhá loď jej nedáva prednosť. V opísaných podmienkach, keď prova P prešla pred provou S, bolo jasné spôsobilému, nie však skúsenému jachtárovi za kormidlom S, že je tu závažné riziko dotyku a že preto P nedáva prednosť. V tom okamihu bol stále čas pre S dostatočne odpadnúť, aby sa vyhla dotyku, a preto S porušila pravidlo 14. Pretože dotyk spôsobil škodu, S nie je zbavená viny podľa pravidla 43.1(c); je diskvalifikovaná.

Skutočnosti pre otázku 2

Skutočnosti sú rovnaké ako pre otázku 1, okrem toho že tesne predtým, ako došlo k dotyku, S trochu odpadla v snahe vyhnúť sa P. Avšak S podcenila manéver a došlo k dotyku, ktorý spôsobil škodu.

Otázka 2

Porušila S pravidlo 14?

Odpoveď 2

Ako uvádza odpoveď 1, v čase keď začalo byť jasné, že P nedáva prednosť, bol stále čas pre S dostatočne odpadnúť, aby sa vyhla dotyku. Preto bolo rozumne možné, aby tak S urobila. Neodpadla dostatočne alebo nezačala odpadať dosť skoro, ale to neznamená, že pre ňu nebolo primerane možné vyhnúť sa dotyku. Preto S porušila pravidlo 14 napriek tomu, že trochu odpadla predtým, ako došlo k dotyku. Pretože dotyk spôsobil škodu, S nie je zbavená viny podľa pravidla 43.1(c); je diskvalifikovaná.

World Sailing 2013