PRÍPAD 9
Definície: Správny smer
Pravidlo 10, Na vetre z opačných bokov
Pravidlo 18.1(a), Miesto pri značke: Kedy platí pravidlo 18
Pravidlo 18.1(b), Miesto pri značke: Kedy platí pravidlo 18
Keď si loď na vetre sprava zvolí plachtiť mimo náveternej značky, loď na vetre zľava musí dávať prednosť. Nie je také pravidlo, ktoré požaduje, aby loď plachtila správnym smerom.
Otázka
Dve lode ostro proti vetru na vetre z opačných bokov sa stretnú pri náveternej značke, ktorá sa má minúť pravobokom. S má dostatok miesta na obrat a oboplávanie značky s ohľadom na vietor a prúd, ale namiesto obratu drží svoj smer so zámerom prinútiť P otočiť a dať jej prednosť. Môže P nedbať na pravidlo 10, ak sa domnieva, že S plachtí pod svoj správny smer a má dostatok miesta na oboplávanie značky?
Odpoveď
Nie; pravidlo 10 platí. Pravidlo 18 sa neuplatňuje, ak sú lode v niektorej zo štyroch situácií popísaných v pravidlách 18.1(a), (b), (c) či (d). Podmienky oboch pravidiel 18.1(a) a 18.1(b) platia pre S a P. Križujú na vetre z opačných bokov (pozri Prípad 132). Taktiež správnym smerom pre S, ale nie pre P, je obrátiť.
Keď sa S rozhodne držať smer, P musí dávať prednosť. Hoci v určitých situáciách sa lodiam zakazuje plachtiť nad správny smer, neexistuje pravidlo, ktoré požaduje, aby loď plachtila svojím správnym smerom.
GBR 1964/2