PRÍPAD 95
Definície, Miesto pri značke
Definície, Miesto
Pravidlo 18.1(a), Miesto pri značke: Kedy platí pravidlo 18
Pravidlo 18.2(b), Miesto pri značke: Dávanie miesta pri značke
Pravidlo 18.3, Miesto pri značke: Ďalej ako priamo proti vetru v okruhu
Pravidlo 43.1(b), Zbavenie viny
Ak dve lode v krytí na vetre z rovnakých bokov križujú proti vetru a podliehajú pravidlu 18.2(b), tak pravidlo 18 sa prestáva uplatňovať, keď niektorá z nich vyostrí ďalej ako priamo proti vetru. Keď je loď povinná druhej lodi dať miesto pri značke, to miesto zahŕňa aj miesto pre tú druhú loď vyhovieť pravidlu 31. Keď je loď s právom na miesto pri značke prinútená dotknúť sa značky keď plachtí v rámci miesta pri značke, na ktoré má právo, je zbavená viny za svoje porušenie pravidla 31.
Skutočnosti
Lode Jagga a Freebird sa blížili k náveternej značke a boli v krytí na vetre zľava, Freebird v závetrí vo vzdialenosti medzi jednou až dvoma dĺžkami lode. Freebird obrátil a vplával do okruhu na vetre sprava. Jagga potom obrátila do postavenia v návetrí Freebirdu. Jagga vyostrila tak, že jej vybočená korma prinútila Freebird zmeniť smer, aby sa vyhol dotyku, čo aj urobil, a preto sa dotkol značky. Freebird protestoval.
Protestná komisia diskvalifikovala Jaggu podľa pravidla 18.3. Jagga sa odvolala na základe toho, že bola vnútornou loďou v krytí, keď vplávala do okruhu, a mala právo na miesto na minutie značky.
Rozhodnutie
Keď Jagga dosiahla okruh, mala vnútorné krytie s Freebird. Od toho času, až pokiaľ Freebird neprešiel ďalej ako proti vetru, pravidlo 18.2(b) požadovalo od Freebird, aby dával Jagge miesto pri značke. Keď Freebird prešiel ďalej ako priamo proti vetru, boli lode na vetre z opačných bokov a križovali proti vetru, a teda pravidlo 18 prestalo platiť (pozri pravidlo 18.1(a)). Potom, ako Freebird dokončil svoj obrat, mal právo plavby podľa pravidla 10, ale spočiatku podliehal pravidlu 15. Vyhovel tomu pravidlu, pretože Jagga mala miesto na dávanie prednosti, lebo preplávala pred Freebirdom.
Medzi pozíciami 2 a 3 Jagga prešla ďalej ako priamo proti vetru a bola na vetre z rovnakého boku ako Freebird. V tom čase Jagga dosahovala značku a Freebird bol na vetre sprava odvtedy, čo vplával do okruhu, takže začalo platiť pravidlo 18.3. Keď platí pravidlo 18.3, pravidlo 18.2 sa neuplatňuje. Avšak o niečo neskôr, keď Jagga dokončila svoj obrat, Freebird mal s ňou vnútorné krytie, a tak bola Jagga povinná podľa pravidla 18.3 dať Freebird miesto pri značke.
Potom, čo Jagga preplávala pred Freebirdom, mal Freebird právo plavby, najprv podľa pravidla 10, potom podľa pravidla 13 a nakoniec podľa pravidla 11. Preto Jaggu počas tej doby nechránilo pravidlo 15.
Po pozícii 3 pravidlo 11 požadovalo od Jaggy plachtiť tak, aby Freebird mohol „plachtiť svojím smerom bez toho, aby musel vykonávať vyhýbacie manévre“ (pozri definíciu Dávať prednosť). Skutočnosť, že po vyostrení Jaggy musel Freebird zmeniť smer, aby sa vyhol dotyku, je dôkazom, že Jagga porušila pravidlo 11 a nedávala Freebirdu prednosť. Taktiež, keď Jagga vyostrila, nedala Freebird miesto na plachtenie ku značke a splneniu jeho povinností podľa pravidla 31. Preto Jagga porušila pravidlo 18.3 (pozri definície Miesto pri značke a Miesto).
Protestná komisia správne diskvalifikovala Jaggu podľa pravidla 18.3, a tá porušila aj pravidlo 11. Freebird porušil pravidlo 31, keď sa dotkol značky, ale bol zbavený viny podľa pravidla 43.1(b). Odvolanie Jaggy sa zamieta.
GBR 2000/4