PRÍPAD 87

Definícia, Dávať prednosť
Pravidlo 10, Na vetre z opačných bokov
Pravidlo 14, Vyhýbanie sa dotyku

Loď s právom plavby nemusí konať, aby sa vyhla dotyku, kým nie je jasné, že druhá loď nedáva prednosť.

Skutočnosti

Štartová čiara bola pod takým uhlom, že loď ostro proti vetru sprava mohla sotva preťať čiaru, a väčšina lodí sa k nej blížila na vetre zľava. Avšak S sa približovala na vetre sprava z pravého konca a neustále volala „Pravý“ na blížiace sa lode na vetre zľava.

P1 a P2 odpadli pod S. Avšak P3 sa nepokúsila vyhnúť S a vrazila jej pod pravým uhlom doprostred lode, spôsobiac vážnu škodu. Protestná komisia diskvalifikovala obe lode, P3 podľa pravidla 10 a S podľa pravidla 14. S sa odvolala.

Rozhodnutie

Pravidlo 10 požadovalo od P3, aby dávala prednosť S. Pravidlo 14 požadovalo od oboch lodí, aby sa vyhýbali dotyku s druhou loďou, ak je to primerane možné. V prípade P3 bola požiadavka pravidla 14, aby sa vyhla dotyku s S, v súlade so širšou požiadavkou pravidla 10, aby umožnila S „plachtiť svojím smerom bez toho, aby musela vykonávať vyhýbací manéver“ (pozri definíciu Dávať prednosť). P3 porušila obe pravidlá.

V prípade S, zatiaľ čo pravidlo 10 požadovalo od P3, aby jej dávala prednosť, bola zároveň S povinná podľa pravidla 14, aby sa vyhla dotyku, ak by to bolo „primerane možné“. Avšak pravidlo 14 dovoľuje S plachtiť jej smerom v očakávaní, že P3 jej bude dávať prednosť, ako je povinná, až do času, kým nie je jasné, že P3 tak neurobí. V tomto prípade nákres ukazuje, že P3 mohla ľahko odpadnúť a vyhnúť sa S z pozície veľmi blízko pri S. Z toho dôvodu bol čas medzi okamihom, keď bolo jasné, že P nedá prednosť, a časom kolízie veľmi krátky, taký krátky, že pre S bolo nemožné vyhnúť sa dotyku. Preto S neporušila pravidlo 14. Odvolaniu S sa vyhovuje a má vráti sa jej umiestnenie.

CAN 1994/105