PRÍPAD 63

Definície Miesto pri značke
Pravidlo 18.2(b), Miesto pri značke: Dávanie miesta pri značke
Pravidlo 18.2(c)(2) , Miesto pri značke: Dávanie miesta pri značke
Pravidlo 43.1(b), Zbavenie viny

Keď pri značke vznikne miesto pre loď, ktorá naň nemá právo, tak ho môže na vlastné riziko využiť.

Skutočnosti

Dve lode A a B plávali na zadobočný vietor, chystali sa oboplávať záveternú značku a boli v krytí, B bola vonkajšia. C bola ďalej vzadu. A minula značku asi jednu dĺžku trupu v závetrí, rovnako aj B, a ponechali dosť miesta pre C na oboplávanie značky na vnútornej pozícii. B, keďže bola vonkajšia vzhľadom na A, nemohla zabrániť miestu pre C a nikdy počas príhody neplachtila takým smerom, ktorý by viedol ku kolízii s C. Neprišlo k dotyku. B protestovala na C.

Ďalším úsekom trate bolo plachtenie na predobočný vietor sprava k ďalšej značke (pozri smer k ďalšej značke na nákrese).

Protestná komisia zamietla protest B a uviedla, že C neporušila žiadne pravidlo, keď plachtila medzi B a značku, a že C neprinútila B vykonávať vyhýbacie manévre, ani nebránila B vyostrovať. B sa odvolala na základe toho, že konanie C jej zabránilo vykonať zamýšľaný manéver, ktorým malo byť spomalenie odpadnutím a potom vyostrenie za zrkadlom A a tým obmedziť miesto pre C na preplávanie na vnútornej pozícii.

Rozhodnutie

Odvolanie B sa zamieta.

Pravidlo 12 (a neskôr pravidlo 11) požadovalo od C dávať prednosť B. Keď B dosiahla okruh v pozícii 1, bola celkom vpredu pred C, a teda pravidlo 18.2(b) požadovalo, aby C dala B miesto pri značke. C vyhovela týmto pravidlám.

Potom, čo C získala vnútorné krytie s B, C bola tiež povinná podľa pravidla 18.2(c)(2) dať B miesto na plachtenie jej správnym smerom. Avšak pretože B bola vo vonkajšom krytí s A, B nemohla plachtiť bližšie k značke, ako plachtila. Výsledkom bolo veľa miesta pre C na plachtenie medzi B a značkou bez toho, aby bránila B plachtiť jej správnym smerom. Preto C neporušila pravidlo 18.2(c)(2).

Keď loď dobrovoľne alebo nezámerne vytvorí dostupné miesto medzi sebou a značkou pre inú loď, ktorá na také miesto nemá právo, tá iná loď smie na vlastné nebezpečenstvo využiť výhodu toho miesta. Jej risk spočíva v tom, že loď s právom na miesto pri značke môže byť schopná uzavrieť medzeru medzi sebou a značkou plachtením svojím správnym smerom. V tom prípade je loď s právom na miesto pri značke zbavená viny podľa pravidla 43.1(b), ak poruší pravidlo Oddielu A alebo pravidlá 15 či 16, a len pravidlo 14 bude obmedzovať jej smer, ak sa pokúsi o rýchly a agresívny pokus o uzavretie medzery medzi sebou a značkou.

GBR 1984/1