PRÍPAD 21

Definície : Miesto pri značke
Definície : Miesto

Keď je loď s právom plavby povinná poskytnúť miesto pri značke lodi s vnútorným krytím, nie je stanovená najmenšia ani najväčšia veľkosť miesta, ktoré musí poskytnúť. Veľkosť miesta, ktoré musí poskytnúť, veľmi závisí na existujúcich podmienkach vrátane veterných podmienok a stavu mora, rýchlosti vnútornej lode, plachiet, ktoré má vytiahnuté a type tej lode.

Otázka

Keď pravidlo 18 požaduje od lode s právom plavby poskytnúť miesto pri značke vnútornej lodi v krytí, aké je najväčšie miesto, ktoré jej musí dať? Aké najmenšie miesto jej musí dať?

Odpoveď

V tejto situácii hovorí definícia Miesto pri značke, že vnútorná loď má právo namiesto na štyri manévre:
• Miesto na minutie značky požadovaným bokom.
• Miesto na plachtenie ku značke, ale iba ak je správnym smerom vnútornej lode plachtiť blízko značky.
• Miesto na oboplávanie či minutie značky tak, ako je nevyhnutné na preplachtenie trate.
• Miesto na obrat, ale iba pokiaľ sú splnené tieto dodatočné podmienky: vnútorná loď je v krytí v návetrí vonkajšej lode, obrat je súčasťou nevyhnutného oboplávania značky pre preplachtenie trate, a vnútorná loď by po svojom obrate dosiahla značku.

Definície Miesto a Miesto pri značke neobsahujú žiadnu zmienku o maximálnej či minimálnej veľkosti miesta a žiadne pravidlo nepožaduje, že loď s právom plavby musí dať maximálne či minimálne miesto. Musí dať vnútornej lodi miesto, ktoré za daných podmienok potrebuje, aby mohla vykonávať tieto manévre okamžite správnym jachtárskym spôsobom. Navyše, vnútorná loď má právo na miesto na vyhnutie sa dotyku značky, a miesto pre seba, aby splnila povinnosti podľa pravidiel Časti 2 vzhľadom na vonkajšiu loď, ako aj na všetky iné lode v okolí.

Pojem „za daných podmienok” si zaslúži úvahu. Napríklad vnútorná z dvoch malých lodí blížiacich sa ku značke na pokojnom jazere v slabom vetre bude potrebovať pomerne málo miesta mimo toho pre jej trup a správne nastavené plachty. Ako druhý extrém, keď sa dve kýlové lode na otvorenej vode na rozbúrenom mori približujú k značke, ktorá sa divoko a nepredvídateľne zmieta, vnútorná loď môže potrebovať miesto o dĺžke trupu alebo aj viac pre zaručenie bezpečnosti. Loď s vlajúcim spinakrom často potrebuje viac miesta než so spinakrom stiahnutým. Loď, ktorá je v sklze či surfuje, môže potrebovať menej miesta na zmenu smeru než loď, ktorá sa šplhá na vysokú vlnu. „Dané podmienky“ zahŕňajú tiež vlastnosti vnútornej lode. Napríklad loď s dlhým kýlom alebo viactrupová môže potrebovať viac miesta na oboplávanie značky než ľahko točivá jednotrupová. Loď s veľkým kormidlom môže potrebovať menej miesta na zmenu smeru než loď s malým kormidlom.

Formulácia „okamžite manévrovať správnym jachtárskym spôsobom” sa vzťahuje na obe lode. Po prvé, týka sa vnútornej lode a hovorí, že nie je oprávnená sťažovať sa na nedostatočné miesto, ak sa jej pri manévrovaní nedarí primerane efektívne ovládať kormidlo, oťaže a plachty. Týka sa to aj vonkajšej lode a hovorí, že musí poskytnúť dosť miesta na to, aby vnútorná loď nemusela manévrovať výnimočným či neobvyklým spôsobom (pozri tiež Prípad 103).

World Sailing 1969